Kupowanie używanego samochodu nigdy nie było prostym zadaniem. Z reguły używane samochody sprzedawane są wtedy, gdy ktoś chce się ich naprawdę mocno pozbyć. W końcu, po co sprzedawać coś, co działa dobrze? Powoduje to, że na rynku z łatwością da się znaleźć pojazdy uszkodzone, powypadkowe, a nawet popowodziowe. Najczęściej jednak w ogłoszeniach obecne są samochody z dużym przebiegiem. Jaki przebieg auta jest tym maksymalnych, do którego można rozważać jego zakup?
Dlaczego przebieg jest ważny?
Zanim jednak określi się to, do jakiego przebiegu warto kupować samochód, najpierw warto się zastanowić nad tym, co właściwie oznacza dla samochodu jego przebieg. Dlaczego te liczby są aż tak ważne, że podczas analizowania ogłoszenia zwraca się na nie najpierw uwagę, a dopiero po nich analizuje dodatkowe cechy i parametry samochodu?
W ogromnym skrócie przebieg, czyli ilość przejechanych przez samochód kilometrów, to ogóle zużycie samochodu. Auto może mieć kilka lat, lecz przebieg jak auto kilkunastoletnie. Z drugiej strony samochód może być już pełnoletni, lecz mieć przebieg znikomy, liczony w kilku tysiącach kilometrów. Z tego też powodu niezwykle istotne jest sprawdzanie podczas kupowania samochodu, ile dany samochód ma przebiegu. Im mniej, tym lepiej. Ile jednak nie powinien przekraczać?
Do jakiego przebiegu warto kupić samochód?
Maksymalny przebieg auta, po którego przekroczeniu z samochodem mogą zacząć dziać się nieprzyjemne rzeczy, jest bardzo płynny. Dla wielu osób taką psychologiczną barierą maksymalnego przebiegu jest wartość 200 tysięcy kilometrów. Faktycznie jednak samochód pierwsze swoje oznaki zużycia okazuje już 100 tysięcy kilometrów wcześniej. Wtedy też z reguły trzeba już dokonać pewnych prac konserwacyjnych pojazdów, w tym jednej z najważniejszych, czyli wymiany rozrządu. Z drugiej jednak strony są takie pojazdy, które są w stanie przejechać znacznie więcej kilometrów i nie mieć na sobie żadnych widocznych zmian niebezpiecznego zużycia. Dobrej jakości jednostki napędowe są w stanie przejechać bez generalnego remontu nawet do 500 tysięcy kilometrów, a skrzynie biegów przy poprawny używaniu jeszcze więcej. Oznacza to, że zamiast martwic się cyframi wyświetlanymi na zegarach auta w miejscu przebiegu, powinno się przede wszystkim zwracać uwagę na faktyczny stan pojazdu. Nawet jeśli przebieg będzie wysoki, lecz auto w nienagannym stanie technicznym, to bez wątpienia będzie to samochód wart kupienia. Z drugiej strony nawet samochód z małym przebiegiem, lecz mocno eksploatowany, nie powinien być kupowany.